Educație

2023

CELE 12 PAPIRUSURI

Începând cu data de 31.01.2023, dăm startul unui nou proiect de educație muzeală realizat în parteneriat cu Asociația HaiHui printre cuvinte: ”Cele 12 papirusuri. De la viață la nemurire în Egiptul Antic”.
Prima întâlniere 31 ianuarie, ora 15, în spațiul expoziției Zei și Muritori în Egiptul Antic (etajul I).
Echipa alcătuită din muzeograf Monica Bodea și prov. înv. primar Luminița Bratu vă vor întâmpina cu povești, istorie și cu surprize!
Programări: 0745392935 Monica ; 0748989347 Luminița
Locuri disponibile: 15 (activitățile de adresează copiilor cu vârsta între 6 și 10 ani)

2022

ZEI ȘI MURITORI DIN EGIPTUL ANTIC

septembrie 2022 – iunie 2023

Deschiderea unei noi expoziții la MNIT aduce, după sine, un nou proiect de educație muzeală. Și, poate, nicio expoziție nu a fost atât de așteptată ca ”expoziția cu mumia”, respectiv proiectul ”Zei și muritori din Egiptul Antic”. Vor avea loc o serie de activități pentru copii, toate la sediul MNIT, etajul II, în sala de educație muzeală. Proiectul se adresează elevilor din ciclul primar.

Cost/participant: 10 lei

Programări la numărul de telefon: 0745392935. Coordonator proiect: Monica Bodea

MUZEUL NOSTRU/MUZEUL VOSTRU a ajuns la final

Incheiem miercuri, 19 octombrie, printr-un vernisaj și un spectacol, anul „pilot” al proiectului de Educație muzeală – Muzeul nostru/Muzeul vostru. În conturarea acestuia am pornit de la ideea că trebuie să-i convingem pe adolescenți că muzeele sunt și pentru ei.  În ultimii ani s-a pus mult accent pe asigurarea că tinerii nu sunt doar primiți, ci și încurajați să vină înspre muzee. Aproape fiecare instituție de cultură are acum, sau dezvoltă, o schemă de familie cu copiii ținta principală. Dar ce putem spune când e vorba despre adolescenți – un grup care ar fi putut beneficia cel mai mult de un spațiu cum este muzeul? În realitate, ei sunt cei care au primit cea mai mică atenție și de aici am pornit cu proiectul. Ne-am pus problema: Cum îi putem atrage? Simplu, i-am implicat și i-am lăsat să se exprime. Așa că ei au decis pe ce vor să se concentreze, proiectul în care au dorit să se implice, pe cât posibil fără presiune, iar rezultatul e o expoziție concepție proprie pe care au intitulat-o ,, Labirinturile roșii’’ și o piesă de teatru scrisă, regizată și jucată tot de ei – ,, O scurtă dramă comunistă. Ce a însemnat acest dialog între noi și ei, vă explică singuri, în a rândurile de mai jos:

De ce ”Labirinturile roșii”?

Oamenii   au   avut încă  de   la   începuturi   o  stranie   fascinație   pentru   acele   lucruri sau fenomene   care   inițial   se   prezintă   ca   fiind   inaccesibile,   dar   pe   care   prin   multă   muncă   și perseverență reușesc la final să le obțină. Un astfel de lucru greu de obținut este ADEVĂRUL însuși. În această nouă societate digitalizată, cu informația doar la un click distanță, este tot mai dificil să-l aflăm nu pentru că toate informațiile sunt greșite și doar una corectă, ci pentru că toate par a fi la fel de corecte și la fel de greșite, cercetătorul fiind nevoit să găsească prin labirintul informației, anevoios și plin de capcane, o cale spre revelarea lui.

În cazul istoriei lucrurile se schimbă puțin, mai ales în cazul istoriei recente, pentru că mărturia vie a celor care au trăit-o devine pentru noi, micii și marii istorici „Tezei” ai Colegiului Național   „Gheorghe   Șincai”,   un   fel   de   fir   al   Ariadnei.   Obiectele   recuperate   și   mărturiile străbunicilor,   bunicilor   sau   părinților   noștri   ne   ghidează   prin   labirintul   roșu   al   perioadei comuniste, ajutându-ne să înfrângem „minotaurul”. Dar cine este minotaurul? Nu, minotaurul nu este Nicolae Ceaușescu și nici Ana Pauker sau Gheorghe Gheorghiu Dej! Minotaurul suntem fiecare dintre noi când renunțăm la mijloacele gândirii critice și urmăm orice zvon care sună mai interesant decât celelalte.

Omagiind tradiția umanistă în care suntem educați încă din primii ani de școală să creștem și să ne dezvoltăm, am construit această expoziție folosindu-ne de mijloace critice de informare și cercetare, reușind astfel să nu creăm doar o expoziție cu exponate recuperate din podurile caselor sau pivnițe, ci și o expoziție a amintirilor, a vocilor și inimilor care au adunat mai multă istorie decât un manual întreg, a râsetelor pe ascuns și, în final, și a noastră.

Când ne-am gândit la culoarea roșie nu ne-am gândit doar la culoarea steagului Partidului Comunist Român sau la sângele vărsat în timpul Revoluției din 1989, ci și la focul care arde în șemineu când bunica începe a desface firul poveștii și noi începem a păși în labirint…

Selectarea exponatelor și a poveștilor

Fiecare a adus de la el de acasă o mică bucățică de istorie ascunsă fie într-un clasor bogat în timbre și în pozele părinților din primii ani de școală, fie în manuale vechi sau multe alte obiecte care până atunci nici nu ne-ar fi trecut prin cap că ar putea avea un loc într-o expoziție. Aici simt nevoia să mulțumesc Muzeului Național de Istorie al Transilvaniei pentru că, pe lângă generosul spațiu expozițional pe care ni l-a oferit, ne-a învățat cum ziua de ieri devine istorie pentru ziua de mâine.   Exponatele, însoțite de povești care de care mai interesante, sunt mici ferestre în viața de zi cu zi a unor oameni simpli care au trăit, au râs, au plâns, s-au jucat, au muncit, au iubit și au suferit în timpul regimului comunist, la fel cum facem noi acum doar că într-o societate democratică ale cărei valori fundamentale se bazează pe respectarea drepturilor cetățenilor. Istoria e viață trăită. Istoria au scris-o bunicii bunicilor noștri, o scriu bunicii și părinții noștri, o scriem noi.  S-a scris atunci când bunica, din cauza crizei alimentare, a stat cu orele la coadă pentru o pâine sau când bunicul, din cauza condițiilor grele de muncă, și-a distrus sănătatea în fabrică. În același timp, istoria este și suma visurilor părinților noștri legate de un trai mai bun și dezamăgirile postdecembriste. Istoria suntem noi, generația născută în democrație, generația care ar trebui să continue să apere democrația. Istoria este fiecare poveste și fiecare obiect din această expoziție.

Istoria o scriem noi împreună cu voi, deșirând firul Ariadnei – Ariadnă care nu este o tânără din Creta, ci poveștile ale căror voci răsună printre exponate. La baza întregii practici și metodologii istorice pe care se bazează expoziția noastră se află, în fapt, recuperarea memoriei colective. Din punctul nostru de vedere istoria orală, așa cum am menționat mai sus, ne va fi ca un fir al Ariadnei în drumul nostru anevoios prin labirint.

                                                                                                                                                      Victor Horațiu Troșan, Colegiul Național Gh. Șincai

CAPITALA DACIEI. MUZEU VIU AL PATRIMONIULUI CULTURAL EUROPEAN

8-14 august 2022

FIȘĂ DE ÎNSCRIERE pentru participanții deja selectați, care trebuie semnată de părinți/tutori și prezentată/predată la momentul sosirii la Centrul de Agrement Costești ( Hunedoara), pentru participarea la Școala de vară „Micul arheolog” începând din 8.08.2022

FIȘA DE ÎNSCRIERE SE POATE DESĂRCA AICI

Muzeul nostru participă în cadrul proiectului Capitala Daciei. Muzeu viu al patrimoniului cultural european (LOT 3 – Organizare școală de vară, în perioada 8 – 14 08 2022), oferind activități educaționale.

Aceste activități tratează următoarele teme:  Introducere în arheologie, Prima săpătură, Stratigrafia şi artefactele, Documentarea arheologică a urmelor unei construcţii de piatră, Documentarea descoperirilor, Inregistrarea artefactelor ceramice prin desenare

Subiectele abordate vizează în principal:

  • familiarizarea cu noțiunile de bază ale arheologiei, cu rolul, scopul și metodele folosite în cercetările arheologice în general
  • familiarizarea cu descoperirile arheologice majore din aria Cetăţilor Dacice din Munţii Orăştiei
  • capacitatea de a diferenția, la un nivel de bază, tipuri specifice de construcții dacice, cum ar fi temple, ziduri, turnuri, etc.
  • înţelegerea modului de organizare a unei cercetări arheologice de la alegerea locului de cercetat până la marcarea acestuia și înregistrarea preliminară
  • familiarizarea cu instrumentarul specific unei cercetări arheologice și  însuşirea tehnicilor de bază ale unei săpături arheologice
  • familiarizarea cu metodele de înregistrare și de de prelucrare a structurilor și artefactelor  identificate și descoperite în cursul cercetării  și obișnuirea cu munca detaliată cerută de activitățile arheologice
  • înţelegerea obiectivelor principale ale unei cercetări arheologice

Pentru mai multe informații vă invităm să consultați pagina de web și de facebook a proiectului:

https://www.mihaieminescutrust.ro/proiecte-in-derulare/capitala-daciei/

https://www.facebook.com/CapitalaDaciei/

MUZEUL NOSTRU, MUZEUL VOSTRU

Nu știm dacă ați observat, dar în ultima vreme am implementat și am diversificat foarte mult activitățile de educație muzeală, pentru diverse vârste. Credem că felul în care percepe și consumă un adult cultura are legătură directă cu educația. Și acolo este locul în care trebuie să ne concentrăm energiile pentru a ne asigura un public activ în următorii ani. 
Așadar, vă prezentăm un nou proiect de educație muzeală marca MNIT, de această dată pentru liceeni – ”Muzeul nostru, Muzeul vostru”. E un proiect ambițios și, probabil, unic în țară, cu atât mai mult cu cât am constatat că liceenii sunt grupul de vizitatori cel mai greu de atras în muzee, locuri pe care tinerii le pot considera spații prea conservatoare pentru a-și petrece timpul liber.  Așa că, ne-am gândit să-i lăsăm pe ei să-și definească și să-și construiască acest spațiu în muzeul nostru, realizând propria lor expoziție. Nu ne-am propus acest lucru chiar ,,dezinteresat’’. Ne dorim ca acest proiect să fie o provocare pentru o colaborare în care să aducem viziunea despre muzeu (al nostru, al vostru) la un numitor comun, să înțelegem diferențele și să stabilim punctele comune în acest de dialog. 
Pentru a ne atinge scopul, ne-am propus ca principale obiective în acest demers ,, pilot’’:- să vedem cum privesc ei muzeul nostru, respectiv evaluarea vechilor metode și definirea de noi modalități de valorificare a patrimoniului MNIT în funcție de interesul și mijloacele tehnice preferate de tineri  /  încercarea de elaborare a unor criterii pentru expunerile viitoare care să ia în considerare preferințele generațiilor de tineri;
– să aflăm cum putem să facem muzeul nostru să fie și muzeul vostru, deci să aflăm care este formula potrivită  pentru realizarea de programe și proiecte cu tineri cu vârsta cuprinsă între 14 și 18 ani (care este mediul de prezentare – transmitere? / care este plaja de interese ?/ care este forma de prezentare ? care este gradul de implicare și unde?).
Am propus această idee elevilor și profesorilor de la Colegiului ”Gheorghe Șincai” din Cluj. Spre surprinderea noastră, una foarte plăcută, ne-am trezit cu 40 de doritori din clasele 9-11 și 4 profesori coordonatori dornici să se implice. Și-au propus să realizeze o expoziție a cărui concept să-i definească. Dacă la început au realizat că nu e chiar o treabă ușoară, cu puțin ajutor din partea noastră lucrurile au început să prindă contur și, până în octombrie, când vom vernisa expoziția, totul va fi pus la punct. Tinerii au prins curaj să se exprime și entuziasmul îi motivează să lucreze de zor, chiar dacă e vacanță!! 
Coordonatori proiect: Cristian Roman, Sanda Man

7 COLINE 7, POVEȘTI!

din 1 iunie, la sediul MNIT

De ziua copiilor am lansat un nou proiect de educație muzeală  ”7 Coline 7, Povești!”, un proiect care își propune să aducă expoziția ”LIMES. Frontierele Imperiului Roman în România” mai aproape de înțelesul copiilor. Cum Roma este orașul celor 7 coline, iar expoziția LIMES se întinde pe 7 săli, am creat un proiect în jurul a 7 povești despre civilizația romană.

Fiecare activitate se desfășoară într-o sală din expoziție (de fiecare dată alta) și constă într-o prezentare a expoziției adaptată categoriilor de vârstă vizate de către specialistul MNIT, Monica Bodea, însoțită de o poveste prezentată de învățătorul sau învățătoarea clasei participante.

Primul episod: ”7 Coline, 7 Povești: Întemeierea Romei” s-a desfășurat în sala de la intrare în expoziția LIMES, cu istoria unde copiii au aflat informații istorice despre Roma antică și povestea lui Romulus si Remus.

ATELIERUL DE ”ECHIPAMENT MILITAR ROMAN”

martie – septembrie, 2022

Unul din cele mai ample proiecte de pedagogie muzeală: ”Echipamentul soldatului roman” a ajuns la final. 548 de participanți (cu vârste cuprinse între 5 și 10 ani) au vizitat expoziția ”LIMES – Frontierele Imperiului Roman în România”, au învățat și apoi au confecționat 192 de Spade (”gladius”), 187 de scuturi (”scutum”), 124 de coifuri (”galea”) și 45 de cnemide (”ocrea”).

Acest program tematic, a cuprins ateliere organizate la sediul Muzeului Național de Istorie a Transilvaniei, strada C. Daicoviciu, nr. 2, Cluj Napoca, s-a adresat elevilor din clasele 0-6, și a constat în confecționarea de armament: spadă ( ”gladius”),  scut (”scutum”), coif (”galea”), apărătoare de gambă-cnemidă (”ocrea”). În cadrul acestor ateliere elevii au aflat mai multe despre echipamentul militar specific soldaților romani, activitățile venind în completarea expoziției LIMES. Frontierele Imperiului Roman în România.

Echipa de proiect: Monica Bodea – pedagogie muzeală; Ionita Petis (ghidaj expoziție); Monica Gui (ghidaj expoziție); Ana Gologan (pedagogie muzeală).

PREHISTORIC POTTERY WORKSHOP

Specialiștii noștri sunt gata să-i învețe pe copii despre ce înseamnă ceramica preistorică. Și, ca totul să fie și mai ”fun”, vom transforma acest workshop de ceramică preistorică într-unul de mărțișoare pe o astfel de temă. Așa că, în ultimul weekend din februarie (26-27 februarie 2022), vă așteptăm în spațiul Kidsland din Iulius Mall (”la corabie”), să ne pregătim ”istoricește” de 1 martie. Abia așteptăm!

📆 Perioada înscrieri: 11-21 februarie.
🏺 Perioada ateliere: 26 – 27 februarie.
📲 Înscrierea se face telefonic la 0731 250 906 sau la recepția Kidsland.
📍 Locația: Corabia Totto Space.
🎫 Acces gratuit.

CLUJ PUZZLE 365 DE ISTORII

din 2021 – on line pe pagina de facebook a muzeului

Ca o dezvoltare a expoziției temporare „Istoriile Clujului”, muzeul continuă proiectul online”Cluj Puzzle în 365 de istorii”. Proiectul cuprinde povești despre Cluj, unde încercăm să adunăm cele mai relevante și mai frumoase ”piese” legate de orașul Cluj.

Parteneri: Biblioteca Centrală Universitară Lucian Blaga, Cluj-Napoca și cu Biblioteca Județeană Octavian Goga, Cluj-Napoca. Poveste cu poveste, piesă cu piesă, conturăm identitatea ta, a noastră, a clujenilor.

Urmărește paginile de Facebook și de Instagram ale MNIT.

PIETRICEL

2016-2020

imag-pietricel-2

Cel mai cunoscut proiect de educație muzeală desfășurat la MNIT a fost PIETRICEL. În perioada 2016-2020.

Pietricel i-a invățat pe tinerii participanți la ateliere tematice propuse de colegii secției de educație muzeală, coordonați de dr. Monica Bodea, despre povestea scrisului, ocupațiile în preistorie: olăritul, țesutul meșteșugul uneltelor și al armelor, sau locuința preistorică. Plecând de la unul dintre rolurile esenţiale ale unei instituţii muzeale – de a comunica informații despre bunurile culturale pe care le deține în patrimoniul său și de a le expune în scopul cunoaşterii, proiectul a avut ca obiectiv principal stimularea interesului copiilor faţă de istorie, prin intermediul “poveştilor” unor piese de excepţie din colecția muzeul nostru. Proiectul a fost structurat pe mai multe etape, fiecare propunând o temă prin care am dorit să-i familiarizăm pe micuţii participanţi cu principalele caracteristici ale evoluţiei comunităţilor umane de pe teritoriul actual al României, cu accent pe epoca preistorică.